Semeringul Bănățean, prima cale ferată montană, de ecartament normal, de pe teritoriul României, împlinește 158 de ani de existență. Pe 15 decembrie 1863 a fost inaugurată această linie care face legătura între Oravița și Anina.
De peste 10 ani “chefereul” se străduiește să închidă circulația pe prima cale ferată montană din România
De-a lungul traseului Oraviţa-Anina, în lungime de 33,4 km sînt 7 gări, 14 tuneluri ( cu o lungime totală de 2084 m) şi 10 viaducte (cu o lungime totală de 843 m). Diferenţa de nivel este de 340 m. Cel mai lung tunel este de 660 m în zona Gârlişte iar cel mai înalt viaduct are 37 m, este în zona Jitin şi este unul din cele mai înalte viaducte de cale ferată de la noi din ţară.
Acestă linie de cale ferată montană este supranumită “Semeringul Bănăţean” pentru că are destul de multe asemănări cu calea ferată “Semering” din Austria (construită între anii 1845-1854 cu o lungime totală de 40 Km între Glognitz şi Mürzuschlag, pe o diferenţă de nivel de 388 m).
Am scris prin 2013 un articol despre Semeringul Bănățean în care spuneam că de câțiva ani “onor chefereul” se chinuie să scape de ea, să o privatizeze, să o vândă, sau să o închidă cumva – cu toate că același chefereu are/avea în structură Societatea Feroviara de Turism “S.F.T . – C.F.R .” SA, creată tocmai pentru exploatarea unor astfel de linii istorice cu potenţial turistic enorm.
Dragă CFR, ştiu că economic această linie de cale ferată montană nu prea este rentabilă dar istoria şi cultura nu au adus niciodată, cel puţin în România, prea mulţi bani. În loc să cumpăraţi şuruburi, şaibe şi piuliţe la preţuri de diamante, mai bine aţi face mecenat şi v-aţi strădui să o menţineţi în funcţiune şi să vă mândriţi că aveţi în patrimoniu “Semeringul Bănățean”, această linie ferată montană care pe lângă faptul că este un monument de inginerie feroviară mai străbate şi un traseu de o neasemuită frumuseţe.
Semeringul Bănățean și societatea civilă locală
Încă de pe atunci societatea civilă, așa mică și amărâtă cum este ea în România, a întreprins diverse acțiuni pentru ca Semeringul Bănățean să nu se închidă. Atunci, în 20213, a fost vorba de o Audiere publică organizată de “Asociaţia Pro Banatul de Munte”, audiere urmată de trimiterea raportului sinteză decidenţilor politici de la acea vreme.
De atunci, într-o forma sau alta, ăi alte ONG-uri s-au implicat în salvarea Semeringului Bănățean prin trimiterea de memorii, prin organizarea de excursii pe acest traseu, tocmai pentru a sensibiliza factorii politici de la butoane și a preveni astfel închiderea și distrugerea acestui monument de inginerie feroviară (monument istoric de interes general, grupa A, având codul în Lista Monumentelor Istorice 2004 CS-II-a-A-10949.02).
În 2016 Asociația “Foto Club BANATUL MONTAN” a invitat aproximativ 25 de prieteni fotografi de la fotocluburi partenere din Oradea, ARAD și Craiova și a organizat o excursie pe acest traseu pentru a oferi colegilor nostri ocazia de a fotografia și prin aceasta de a promova traseul de pe Semeringul Bănățean.
Acum este a doua oară când cefereul, prin noul mers al trenurilor, încearcă să treacă la circulația pe Semeringul Bănățean doar la sfârșit de săptămână – acesta fiind primul pas în închiderea definitivă a traseului (pentru că o linie de cale ferată nefolosită 5 zile din 7, mai ales în perioada de iarnă, se degradează). Acum doi ani, prim mobilizarea sociatății civile s-a reușit anularea acelei decizii stupide. La chefereu sunt multe alte surse prin care se scurg bani cu mult mai multi decât așa zisa pierdere cu exploatarea Semeringului Bănățean.
Semeringul Bănățean rezistă datorită turiștilor și societății civile
În acest an, pe acest traseu, au circulat aproximativ 25-30000 de turiști (români si străini) și asta fără vreo implicare în promovare din partea chefereului. Ba de multe ori, prin limitarea numărului de vagoane, prin imposibilitatea achiziționării biletului de călătorie direct în gară, s-a întâmplat ca de multe ori să râmână pe peron turiști veniți cu autocarul de prin toate colțurile țării.
Asociația EUROLAND BANAT a trimis in 8 decembrie o scrisoare deschisă (urmare a unui memoriu trimis în 29 noiembrie 2021) Ministrului Transportului în care se solicită păstrarea circulației feroviare zilnice pe ruta Oravița-Anina și retur, pentru că altfel exista riscul degradării și închiderii definitive.
Iată ce spune Gherle Flisc Lili de la Asociația CULTURĂ și FAPTE BUNE REȘIȚA:
Societatea civilă nu a adormit, trebuie și putem arăta unitate și solidaritate. Ediția a IV-a în campania civică ,,Uniți…Reușim!” merge mai departe. În 8 decembrie 2019 a fost prima ediție, în februarie 2021 a doua ediție, în iunie 2021 a treia ediție și azi considerăm că este necesar și vital ediția cu numărul patru.
Așa că duminică 12 decembrie 2021 voi merge din nou, de această dată la invitația Asociației CULTURĂ și FAPTE BUNE REȘIȚA, cu trenul pe ruta Anina-Oravita pentru a ne manifesta sprijinul pentru menținerea circulației zilnice pe acest minunat traseu pentru ca doar: “UNIȚI REUȘIM” !!!
De fiecare dată și presa locală a sprijinit, prin publicarea de articole (si nu numai), demersurile societății civile de a salva Semeringul Bănățean.
Angela a zis
La Multi Ani 2022!